HRM(人的資源管理)研究者の Oxford 滞在記(2020-2022)

1年目は配偶者同行で休業して渡英。2年目はサバティカルで渡英。日常的な出来事(とたぶん研究)の記録です。英語は練習のために書いているので,ミスが多々あります。ご了承ください。

DAY288 [渡英264日] 2021年1月13日(水):オンラインセミナー

 午前中から妻の原稿確認とリサーチペーパーがアップされたのでその原稿確認。10時(日本時間19:00)からオンラインセミナー。ある大学の恐らくFD活動の一環で研究内容を発表することになり,はじめてWebexを使用。妻から言われ事前にアプリをダウンロードして準備。大学はzoom,息子の小学校と企業研修はTeams,セミナーはWebexと三冠制覇。

 

 セミナーそのものは途中断線はあったものの,総じて回線状態もよかった。また,質問もさすが研究者,鋭い指摘をたくさんいただくと同時に多くのヒントを頂いた。特に個人調査で本来聴取すべきものを企業レベルで尋ねることの是非や1人の回答者をもって使用してよいのかなどコメントを頂いた。あとはコモンメソッドバイアスの問題もクリアせねばならず,その辺の厳格さを磨かないといけないなぁとも思う。(妻以外との)研究トークでテンションがあがった。この辺の議論は昔,Personnal Psyochologyで読んだので読み直さないと(Google scholarで本文リンクがあるのですが,著作権の関係もあるかもしれないので,タイトルのみ)。

 

Gerhart, B., Wright, P.M., and McMahan, G.C. (2000) “Measurement Error in Research on Human Resources and Firm Performance Relationship: Further Evidence and Analysis,”
Personnel Psychology, Vol.53, pp.855-872.

 

Gerhart, B., Wright, P. M., McMahan, G. C., and Snell, S. A.(2000) “Measurement Error in Research on Human Resources and Firm Performance: How Much Error Is There
and How Does It Influence Effect Size Estimates? Personnel Psychology, Vol.53, No.4 pp.803-834.

 

Huselid, M. A., and Becker, B. E. (2000) “Comment on “Measurement Error in Research on Human Resources and Firm Performance: How Much Error is There and How Does It
Influence Effect Size estimates?” by Gerhart, Wright, McMahan, and Snell”, Personnel Psychology, Vol.53, No.4 pp.835-854.

 

 ただ,オンラインの弊害か,疲れがドッと出た。この日は燃え尽きてしまい,息子と遊んでおしまい。メールが溜まる一方。明日の早朝に処理しよう。

 

追伸
 以前申し込んだOxfordの英会話の日程変更の連絡。でも,事務方も混乱しているのか日程表記に間違い?があるため念のため問い合わせ。

 

 In the morning, I checked my wife's manuscript and the research paper, uploaded to the website. Then, I had an academic presentation online from 10:00( in Japan started at 19:00). Maybe this is a series of the FD activity in a university, and I had an academic presentation using Webex for the first time.
 I downloaded the app for Webex by my wife's advice. The connection during the seminar was good, and questions from the audience were so sharp and useful. We had especially discussed the research method about using the questionnaires for individuals to the firm level and using a single response as a firm answer. This dataset I had used have to clarify the common method bias, and there so many problems to brush up. But it had much fun to talk with others about research.
 After finishing the seminar, I felt exhausted and burned out. So I played with my son.

 

P.S.
 An email from the English conversation class I had enrolled, informed me of the lesson schedule change. However, maybe the staff confused because of this lockdown, there showed the wrong schedule, so I email them to confirm the date.