HRM(人的資源管理)研究者の Oxford 滞在記(2020-2022)

1年目は配偶者同行で休業して渡英。2年目はサバティカルで渡英。日常的な出来事(とたぶん研究)の記録です。英語は練習のために書いているので,ミスが多々あります。ご了承ください。

DAY294 [渡英270日] 2021年1月19日(火):質問票の設計,息子の教育(reconstruction at my son's education)

 昨日急いで追加した項目について理解が得られずにボツになることに。うーん,絶対に良い研究になると思うのにこれを使用しない手はないと思うのだが…。別の調査に入れ込むしかない。


 今日はとあるイベントがあり,朝から忙しい。午前中はchildminderに息子を送り,その間,日本とzoomで打ち合わせ。時間にしたら1時間程度だが,何だか疲れた。こちらの意見を主張したからであろうか。今まで私が主張したような研究者がいないとのこと,意味深(笑)。

 息子が帰宅すると,学校の宿題をさせるが,ちょっと息子のレベルと合わないように感じると妻が言う。というのも今は英語で簡単なセンテンスを作るのだが,まだ,息子は大文字と小文字が混在するうえ,英単語はかたまりで書くということが理解できていない。その辺が日本語との違いで難しい。

 

 そのため妻は(学校の課題は無視して)基礎に立ち返った方がよいという。そのこと自体は賛成だが,息子への伝え方が良くなく,「この課題は無理だから」という言い方をする。コーチングなりHRMを勉強しているのだからその辺の機微は分かりそうなのだが。その後夕方,息子が突然泣いてしまい,理由を尋ねると「今日は仲のよい友達がいなかったことを思い出した」と言っているが,本当のところは,私と妻の会話を聞いていてショックを受けたのではないかと感じる。

 私は純国産日本人なので,海外留学経験もなく,帰国子女でもない。そのため普通に中学校に入ってから英語を学んでいる。だから幼児期に異なる言語を習得する学習方法がよく分からない。自分が歩んだ道であれば,アルファベットを覚え,単語を覚え,文章を作る(私なら絶対に先に5文型を教える)なのだが…。

 

 楽観的な意見だと,「子供の脳みそは柔軟だから大丈夫」というし,

 否定的な意見だと,「言語認知能力が形成される段階で異なる複数の言語が並走すると混乱をし,後々の教育に影響を与える」ともいう。

 いずれにしても早急に対策を立てなければ。

 

 The questionnaires were postponed because coauthor couldn't understand. Uhm, I think these questionnaires will impact HRM research in Japan, so it should be used. I changed the plan to use these questionnaires to another survey.
There was an event today, so I was busy all day.
 In the morning, I send my son to the childminder, and during his absence, I had a meeting for one hour via zoom. Though there totally had about one hour, I felt tired. Maybe I insist on my opinion about the survey.

 

 We did homework from primary school after my son going home. But we felt the homework level a little bit difficult for my son because the primary school requested to make plain sentences. Because my son couldn't judge large/small letters, sometimes he used mixing letters, and when he wrote sentences, his spellings were separated like Japanese. That's why my wife decided to go back to basic how to write large/small capital and remember the word instead of doing homework. I agreed with her opinion, but, I complained about the way to communicate with my son. We both majored in HRM, so we had to understand the importance of communication. In the evening, my son suddenly cried and asked him the reason. He said that a friend didn't come to the childminder, and he remembered the situation. But is it true? I wondered that he had shocked to hear the conversation with us.