HRM(人的資源管理)研究者の Oxford 滞在記(2020-2022)

1年目は配偶者同行で休業して渡英。2年目はサバティカルで渡英。日常的な出来事(とたぶん研究)の記録です。英語は練習のために書いているので,ミスが多々あります。ご了承ください。

DAY286 [渡英262日] 2021年1月11日(月):パワポ完成,word作成の基本

 午前3:30に起床にしてセミナーのパワポが完成。併せて奨励金の研究概要,『日本の人事部』のコラムを脱稿して送付。少し仕事が進んだ感じがする。時間の合間をぬってワードの基本をおさらい。知らない機能もあったけど,9割以上が既知。一番知りたかった図表と目次の相互参照は残念ながら私が手に取った本にはなかった。ただ,初心者には良い本だと思う(ちょっとコラムとか入り組んでいるので,流し読みが難しい)。図表と目次の相互参照はこちらのサイトを参照。 

図表番号・目次の相互参照はこちらが有益。

図表番号・図表目次・更新・相互参照 – Word入門

 息子がchildminderから帰ってくると,学校の宿題をさせるが,息子からしてみれば学校から帰ってきたらすぎ勉強しろというのは酷な話。でも形式上は15時には学校が終わって課題をアップすることが求められているし,サーバーは込み合うしでやることが多い。また今日は学校がteamsをつないで顔を合わせる機会を設けてくれたがchildminderの関係で出席できず。親のエゴなのかと葛藤。
 
 PTAではオンライン学習に関する意見集約をしているが,学習の様子を撮影することや学習サポートをするだけで親が手一杯,せっかくコメントをしても教員からコメントがない,テンプレコメントしかないなどのコメントが続く。結局,子供を持つ環境が異なる(シングル,子供の人数,世帯収入など)ので,一律なカリキュラムも難しいし,他方で教員の苦労も分かるので複雑。なんか大学のゼミ運営と似ている。

 夕方は,『ハリーポッターと秘密の部屋』の残りを鑑賞。

 

 I got up at 3:30 am and had finished making the slides for the seminar. Also, I had finished making the summary of the scholarship, and the column for the HR department in Japan, so I had felt worked harder.
 Using the spot time, I had read how to use Word for review. I have already acquired the knowledge and tips, but unfortunately, I couldn't know how to edit figures and index. Though this book was not useful for me, it may be useful for a beginner.


 When my son went home from the childminder, I tried to have my son do homework. But, thinking about him, it was difficult to do homework immediately. As the primary school basically requests to apply the daily report by 15:00, and the server was busy to upload, so it was many things to do after he came home. Today, the primary school planned to meet kids via MS Teams. But he couldn't attend the meeting because of the childminding.
 
 Though the PTA collects the comment for the online learning, it was said that parents were busy to take photos and support for learning, and even though the parents wrote comments, teachers didn't react for it, or using the template, and so on. After all, because of the circumstances which kids are grown up, like single, the number of kids, and the salary et al., it wasn't easy to make the unified curriculum. I felt it resemble as managing the seminar at the university.

 In the evening, we watched the rest of "Harry Potter and Secret of a chamber".