DAY192 [渡英170日] 2020年10月9日(金)院生のリバイズコメント,エクササイズ
5時に起床して博士課程のリバイズ原稿にコメントをする。仮説の文言と分析が噛み合っていない部分をコメントして返却。ただ,息子が6時半に起きてしまったので今日はほとんど仕事ができずに完了。ゼミでしたらよいのではないかというエクササイズを聞いた。これは,思い当たる単語(例えば,「あ」の付く単語:明日,甘い,飽きる…)を連想させて,それについて片方が質問をし,他方が語るというものを2分で行う。これを繰り返すと質問する力が伸びるような気がした。帰宅後は,息子と文字の勉強。案外,単語を知っていることに驚いた。schoolって何?とか,friendって何?って聞くと学校,友達など答える。それに友達の名前も理解している。親が心配している以上に溶け込んでいるようだ。
I woke up at 5a.m. and advised to the doctoral student about his revised paper. I pointed out the differences between sentences and figures. However, my son got up at 6:30, I could not the other work.
I heard a pair of work exercise that would be good for undergraduates. This is a game, which members said words for instance, "a"(in Japanese) is Amai, Ashita, et al. and chose one. One person asks questions about the word and the other answer questions. I felt it was good training to improve the ability to ask and answer.
After going home, I studied with my son, and I was surprised to know that my son knew so many words. For example, I asked him, "What's the meaning of school in Japanese?" or, "What's the meaning of friends in Japanese?" It seems to get along with his friends than parents think.