HRM(人的資源管理)研究者の Oxford 滞在記(2020-2022)

1年目は配偶者同行で休業して渡英。2年目はサバティカルで渡英。日常的な出来事(とたぶん研究)の記録です。英語は練習のために書いているので,ミスが多々あります。ご了承ください。

DAY152 [渡英131日] 2020年8月30日(日)LEGO,3人目の日本人研究者

 妻が知人と電話をし,サマータウンへ買い物に行っている間,息子とレゴで遊ぶ。息子にお金の感覚を覚えさせるために,お手伝いやご褒美にチケットを渡してある程度貯まったら他の品物が買えるという仕組みを作った。これは外的報酬なのでDeciの内発的動機づけから考えるとあまりよくないかもしれないが,苦肉の策として実施。そのご褒美のレゴが届き,息子は一生懸命作る。6歳児向けのものだが,一人で作っていて感心した。
 夕方,いつもの公園に遊びに来る日本人の親子と待ち合わせ。この日は研究者である父親も来られるというので,色々な話をする。話をしているうちにこの研究者家族は,私たちと同じ仲介業者を用いていることが判明。年度末に3家族の手配をしたというがこれで全ての3家族が判明。

 保育園が嫌らしく親としては心が痛いというが,きっと息子が小学校に行くことになったら同じことが起きるのであろう。公園ではブラックベリーを摘んだり,お隣さんの子供も含めて相撲をしたり,ボール遊びをしたりと楽しかったようだ。
 
 While my wife called on her friend and went shopping in Summer Town, I played LEGO with my son. To master the feeling of the sense of money, we made a system when my son got an achievement something or helping us to gave him tickets for buying toys. I wonder it is the extrinsic motivation by Deci said, so it is not suitable for a child, but we cannot help doing it. After getting the LEGO my son eager to have, he made it with concentration. Though it was for six years old children, he made them himself well.

 In the evening, we met with the Japanese family in the park. On this day, since his father, a researcher, came to the park too, we talked to each other. During talking, we found we used the same agent to search for each house. Now we found all families who came to Oxford at the end of March from Japan. Their son dislikes going to a nursery school, which makes his parents feel sad.
 However, maybe I am sure that when my son goes to a primary school, the same situation will happen. In the park, they pick up blackberries, playing sumo wrestling with the children next door, and playing balls seemed to be fun.